«Τζιόρτζιο ντε Κίρικο – Αργοναύτης της ψυχής» 14/12/2010 στο Αχίλλειο

Σε ειδική εκδήλωση στις 14 Δεκεμβρίου στις 8:00μ.μ. στην αίθουσα του Αχίλλειου θα γίνει η πρώτη προβολή στο Βόλο της ταινίας ντοκιμαντέρ «Τζιόρτζιο ντε Κίρικο – Αργοναύτης της ψυχής», παραγωγής της ΕΚΠΟΛ σε σκηνοθεσία των Γιώργου Λάγδαρη και Κώστα Ανέστη.
Η ταινία διάρκειας 44 λεπτών που ήδη συμμετείχε και προβλήθηκε σε δυο διεθνή κινηματογραφικά φεστιβάλ, στην Ιταλία και την Αίγυπτο και στην αγορά των Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και Κρακοβίας, είναι ντοκιμαντέρ με στοιχεία αναπαράστασης και θέμα τη ζωή και το έργο του μεγάλου καλλιτέχνη Τζόρτζιο...


Το Trailer της ταινίας.

ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΤΩΝ ΣΚΗΝΟΘΕΤΩΝ
«Ο μεγάλος αντιφατικός»
Είναι εκ των προτέρων δύσκολο να αποτυπώσεις σε μερικές δεκάδες λεπτά της ώρας (ακόμη και σε ώρες) εικόνας και ήχου τον κόσμο του ντε Κίρικο. Έναν κόσμο με αντιφάσεις μέσα στον οποίο ο μεγάλος μεταφυσικός είναι ταυτόχρονα ο σαρκαστικός άριστος ζωγράφος – pictor optimus, ο nepo, ο προφήτης του σουρεαλισμού και ο σφοδρός επικριτής του, ο κληρονόμος της αναγέννησης και ο κάτοικος της πόλης της αποξένωσης, ο κήρυκας του μοντερνισμού και ο λάτρης των ρωμαίων μονομάχων.
Ο βολιώτης και ο ιταλός Τζόρτζιο ντε Κίρικο είναι το ίδιο πρόσωπο όπως και οι ερμητικοί πίνακες του είναι πια οικείοι (μέχρι ένα σημείο) στον σύγχρονο θεατή.
Το θέμα «ντε Κίρικο» καίει από όποια σκοπιά κι αν το δει κανείς. Από την σωστή γραφή του ονόματος του (γράφεται άραγε με κεφαλαίο το d ή όχι) το αν επηρεάστηκε πολύ ή λιγότερο από την γενέτειρα πόλη του μέχρι το ζήτημα των πλαστών ή επίτηδες πλαστών έργων, το αν ήταν σουρεαλιστής πριν τους σουρεαλιστές ή ακαδημαϊκός ζωγράφος κληρονόμος της αναγέννησης, ως τις πολιτικές του θέσεις και αν αυτές υπήρχαν ή όχι.
Για όλα, ακόμα και για λεπτομέρειες της ζωής και κυρίως του έργου του, υπάρχουν δυο- τρεις ή και περισσότερες θέσεις με αντίστοιχους οπαδούς να τις ακολουθούν πολλές φορές με σχεδόν θρησκευτική επιμονή και αδιαλλαξία.
Ανάλογα μεταφυσική είναι και η επιφύλαξη πολλών να ασχοληθούν με τον ντε Κίρικο. Γι αυτό ακόμα και σήμερα παραμένει και μάλλον θα παραμείνει «ο μεγάλος αινιγματικός».
Το αίνιγμα που ο ίδιος αγάπησε φαντάζει σαν τον γρίφο της σφίγγας. Και γιατί όχι; Γιατί θα πρέπει να υπάρχει μια και μόνη αλήθεια για τα αινίγματα του ντε Κίρικο η οποία θα προκύψει από ενδελεχείς μελέτες ειδικών ; Γιατί να μην ακούσουμε τον ίδιον όταν λέει πως «το έργο τέχνης δεν πρέπει να έχει λόγο, ούτε λογική. Με αυτό τον τρόπο προσεγγίζει το όνειρο και το μυαλό του παιδιού»;
Μα δεν είναι ο ίδιος, κάποια άλλη χρονική στιγμή που υπερασπίζει την παραστατική τέχνη και την «φωτογραφική» απεικόνιση ρίχνοντας στα σκουπίδια την όποια απομάκρυνση από τη λογική.
Αδιέξοδο;
Ίσως όχι αν κανείς λειτουργήσει ποιητικά χωρίς να είναι κατ’ επάγγελμα ποιητής.
Έτσι κι αλλιώς η ζωή και η καλλιτεχνική πορεία του ντε Κίρικο είναι γεμάτη δημιουργικές αντιφάσεις. Το σίγουρο είναι πως πρώτος ο ντε Κίρικο κατάλαβε ή ένιωσε πως οι μοντέρνοι (αλλά και οι μεταμοντέρνοι) μύθοι δεν είναι τίποτα άλλο παρά η μετουσίωση των αρχαίων μύθων που έχουν την πρώτη θέση στο μεγαλύτερο κομμάτι του έργου του.
Τα δομικά στοιχεία του σύμπαντος του ντε Κίρικο– ο μύθος των Αργοναυτών, η παιδική ματιά, ο «ξένος» στον μικρόκοσμο της πόλης, το στίμουνγκ, η πατρική φιγούρα, ο άσωτος υιός, το απρόσωπο ανδρείκελο, οι σκιές, το όραμα για τη δημιουργία μιας υβριδικής τέχνης  - πρωταγωνιστούν στην ταινία μαζί με τις ποιητικές περιπλανήσεις στο βολιώτικο παρελθόν του.
Όσο για τα μεγάλα ερωτήματα που εξακολουθούν να υπάρχουν δίνονται διαφορετικές απαντήσεις ώστε ο θεατής να μπορεί να επιλέξει το δικό του προσωπικό αίνιγμα.
Γιώργος Λάγδαρης - Κώστας Ανέστης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Next previous home